برای خوانش و تامل

کتاب ها

برای علاقمندان و مخاطبان حلقه، ما اینجا کتاب‌هایی را جهت خوانش و دانلود می‌گذاریم. تا با دانلود و بهره‌گیری از آگاهی داده‌شده در سطور کتاب‌، ما را در اینده در بحث و نوشتارها همراه شوید.

می دانم که هیچ نمی‌دانم / کارل پوپر

…بدون شهود هیچ‌کاری از پیش نمی‌رود، ولی شهود نوع مشاهده، نوع برداشت است که به هیچ‌وجه، الزاما گویای حقیقت به ما نیست، بلکه حتا ممکن است اشتباه باشد. شهودهای ما ممکن است با وجود تمام قدرت اقناع‌کنندگی که در خود نهفته دارند حتا اشتباه باشند…اما برای ما باید زوشن باشد که اکثریت دریافت‌های درونی ما اشتباه هستند و باید نقادانه مورد بررسی قرار گیرند. تقریبا تمام فیلسوفان بر این نظر اند که ما دانش خود را از راه مشاهده، از راه نگاه به دنیای خارج کسب می‌کنیم. من این نظر را نادرست می‌دانم. تصور میکنم که ما تقریبا با تمام دانش خود متولد می‌شویم….

ژرفنای زن بودن

مورین مورداک، روانشناس مشهور و فعال در حوزه روان درمانی در کتاب ژرفای زن بودن به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا زنان با وجود موفقیت‌های اجتماعی فراوان احساس رضایت نمی‌کنند؟

به عقیده مورداک سفر زن قهرمان از مرحله جدایی از بخش مردانه یعنی جدایی از ارزش‌های سنتی زن بودن مانند خانه‌داری، مادری و وابسته بودن شروع می‌شود و پس از همانند‌سازی با بخش مردانه، روبه‌رو شدن با دشواری‌های این سفر و کسب موفقیت، بار دیگر نیازمند بازگشت به بخش زنانه خود است و بالاخره به یکپارچه کردن بخش زنانه و مردانه یعنی آنیما و آنیموس خود می‌پردازد، دوگانگی را پشت سر گذاشته و به تمامیت وجود خود دست می‌یابد.

البته خانم مورداک این الگوی جالب سفر دایره‌وار زن قهرمان غربی و بخصوص زن آمریکایی را با در نظر گرفتن الگوی سفر کمپبل و مبتنی بر افکار یونگ و مؤلفه‌هایی از روابط شیئی به تصویر کشید که برای مخاطبان کتاب ژرفای زن بودن بخصوص زنان می‌تواند جالب و آموزنده باشد و الگوی ارائه شده در این اثر را می‌توان با تجربه‌های شخصی خود نیز مقایسه نمود. اگر چه تصورات کهن‌ الگویی جهان شمول است ولی درک فرهنگ عامه در نظریه یونگ بسیار اهمیت دارد و مطمئناً همانطور که رویکرد یونگ به فرهنگ‌ها اهمیت می‌دهد، سفر زن قهرمان ایرانی و فرهنگ او نیز قابل مطالعه است.

خدا-اولین نظریه همه چیز

کتاب «خدا؛ اولین نظریه همه چیز» در شش فصل با بحث روی مسایل فرگشت، پارادوکس‌ها و با بکارگیری جدول و منابع  به بحث روی مسایل ذیل می‌پردازد

  • انسان خردمند برمی خیزد، من آمدم
  • نادانسته ها آشکارتر می شود، من که هستم؟
  • ناممکن ها ممکن می شود، مرگ پلی میان دو زندگی
  • مردگانی که خدایی می کنند، انسان خدا می شود
  • اولین نظریه همه چیز ساخته می شود، خدای قادر مطلق
  • اولین نظریه ای که بهترین نظریه نشد، هویدا شدن شکاف ها
خدا اولین نظریه

فلسفه اخلاق کانت

کانت (1724 – 1804) مشهورترين و بزرگترين فيلسوف آلماني است و برخي او را بزرگترين متفکر غرب و بيشتر او را دست کم يکي از 3 متفکر بزرگ تاريخ فلسفه غرب مي شمارند. در اهميت او همين بس که فيلسوفان خلف او چه با او موافق باشند و چه مخالف ، نمي توانند از کنار او بسادگي عبور کنند و بيشتر به هر يک از مباحث فلسفي که وارد مي شوند مجبورند موضع خود را نسبت به مباحث او اظهار کنند. از نکته هاي مهم درباره فلسفه کانت ، نظام فلسفي منسجمي است که ارائه مي کند و از اين نظر او بين متفکران غربي کم نظير است. در نظام فلسفي کانت ، اخلاق جايگاه بسيار مهمي دارد

اخلاق-کانت

کتاب‌های رضا براهنی در کتابخانه‌ی حلقه فلسفی کابل

کتاب‌های رضابراهنی را از صفحه‌ی ویژه‌ی شاعر از دکمه زیر به‌دست بیاورید

تاملی برخوانش فوکو ازکانت
روش شناسی فوکو
فوکو و فضاهای تاریخ- پروبلماتیکا

فوکو
فضاهای تاریخ   روش شناسی

اثر حاضر، شرح مختصری است در باب تاریخ فلسفه یونان که به زبان ساده و طنزآمیز نگاشته شده است .در این کتاب افزون بر شرح زندگی فیلسوفان و رئوس اندیشه‌های فلسفی آن‌ها، مولف اطلاعاتی درباره تاریخ عمومی، اجتماعی و سیاسی دولت شهرهای مهم یونان به دست می‌دهد. کتاب متشکل از دو بخش است:
: پیش از سقراطیان 
 از سقراط تا فلوطین
برخی سر فصل‌های کتاب عبارت اند از :هفت خردمند، ملطیه، تالس، آناکسیماندر، آناکسیمنس، هراکلیت تاریک اندیش، الئا، گزنوفانس، پارمنیدس، زنون، ملیسوس، آتن در قرن پنجم، دموکریت، سوفسطائیان، سقراط، افلاطون، ارسطو، اپیکور، رواقیان، شکاکان و نوافلاطونیان.

فیلسوفان بزرگ یونان باستان

عشق نیز یک ناتمامی است. عشق میانجی‌گری است، نه اتمام. عشق نوعی حرکت میان فقدان و اتمام و تکمیل، میان فقر و فراوانی، میان نادانی و دانایی، و نوعی حرکت میان هیولاواری (بی‌عاطفگی) و زیبایی است. عشق و فلسفه، هر دو با حرکت خود، به تأخیر می‌افکنند، متفاوت می‌سازند و به‌واسطه غیرمستقیم بودن، بی‌راهه رفتن و نرسیدن، زندگی می‌کنند. آنها هر دو به سوی خواست و آرزوی خود حرکت می‌کنند، اما این مقصود همواره به گونه‌ای عطش‌افزا و اشتهاآور، بیرون از دسترس باقی می‌ماند.  عشق به منزله داستان، یکی از موضوعاتی است که در سرتاسر کتاب «فلسفه و عشق» مورد بررسی قرار گرفته است، از این رو، تصاویر درد و رنج‌های عشق را نیز به‌تکرار در آن می‌توان دید. عشق از افلاطون تا امروز درواقع یک مطالعه میان‌رشته‌ای درباره عشق است تا دریافت‌ها و تفسیرهای مربوط به آن را کامل‌تر و غنی‌تر کند. این اثر تلاش نمی‌کند که دشواری‌ها و تناقض‌های عشق را از میان بردارد؛ بلکه داستان‌های عاشقانه بسیارِ به‌ظاهر واگرا را بازمی‌گوید و به خاطر می‌آورد و در این امر، تنها به خواندن روایت‌ها بسنده نمی‌کند، بلکه به بررسی اسطوره‌ها و رمزها، تجریدها و شکل‌گیری‌ها، ساختارها، چشم‌اندازها، بلاغت، ژانر و شیوه‌ها و شگردهای زبانی مربوط به عشق نیز می‌پردازد.

فلسفه عشق از افلاطون تا امروز

یام خیام؛ صوفیگری؛ فلسفه انسانی

پیام خیام در فلسفی ترین ترانه ها یا رباعی هایی که اصیل شناخته شده اند بسیار روشن است. وی خدای شریعت مداران را نمی پذیرد، آفرینش هایی را که به او نسبت داده اند خالی از عیب و نقص نمی داند، در کارش چون و چرا می کند، با شک سرکش فلسفی خود پرسش های کوبنده را در میان می گذارد. خیام در برخی از ترانه های خود مستقیم یا غیر مستقیم اصل معروف معاد را پیش می کشد، آشکارا آنرا نمی پذیرد و بارها بر اندیشه خود پا می فشارد. فیلسوف ناباوری که خدای ادیان را منکر می شود، احکام کتاب های آسمانی را باطل می داند و خط بطلان بر بسیاری از نظریه های الاهیان و شریعت مداران می کشد.

پیام فلسفی خیام
افسانۀ آفرینش نمایشنامه ای است کوتاه در سه پرده از صادق هدایت نویسنده نامدار ایرانی و جزو کتابهای ممنوعه در ایران که با نظر نویسنده توسط دکتر حسن شهید نورایی در پاریس ودر نسخه‌های محدودی به چاپ رسید. بی تردید قصد نویسنده این بوده که افرینش و نحوه تشکیل ان را از دیدگاه ادیان سامی با استفاده از زبان طنز به باد انتقاد بگیرد. که تقریبا هیچ عضوی از آفرینش، از خدا و فرشتگان گرفته تا شیطان را از قلم نیشدار خود در امان نمیگذارد. نمایشنامه با عشق زمینی آدم و حوا پایان میپذیرد.
بازیگران این خیمه شب بازی عبارت اند از : خالق الف، جبرائیل پاشا، میکائیل افندی، ملا عزرائیل، اسرافیل بیک، مسیو شیطان، بابا ادم، ننه حوا، حوریها، غلمانها، فیل، شتر مرغ و … . بر روی جلد اول کتاب این بیت از حافظ به چشم می‌خورد:
پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت / افرین بر نظر پاک خطا پوشش باد
افسانه‌ی آفرینش

پژوهش حاضر با این فرضیه که کجا کار فکری افراد تبدیل به کار روشنفکری می‌شود؟ نگاشته شده است. بر این اساس فصل نخست کتاب، به توضیح برخی از مباحث، تعریف‌ها و نظریه‌هایی که در سدهی گذشته درباره “روشنفکری” مطرح شده، اختصاص یافته است. نگارنده معتقد است که هر چند فعالیت پژوهش‌گرانی که به یاری روش‌های رایج در تاریخ عقاید به تحقیق پرداخته‌اند از جنبه‌هایی مفید بوده، اما آنان نتوانسته‌اند روشن کنند که کجا و چگونه کار روشنفکری آغاز می‌شود؟ نیز برای مسائلی که در جریان کارشان پیش آمده، نتوانسته‌اند پاسخ‌های دقیق، روشن و بامعنایی فراهم آورند. شماری از آن مسائل بدین قرار است: آیا “روشن‌فکری” کرداری فردی است یا جمعی؟ آیا پدیداری است متعلق به زمانه‌ای معین یا به هرگونه فعالیت نظام‌مند نظری یا فرهنگی در دوره‌های تاریخی مختلف مربوط می‌شود؟ اگر تاریخی باشد آیا خاص (یعنی خوانا با مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی ویژهی هر جامعه) است، یا بنیادی دارد که به شکل‌های گوناگون (یا دامنهی تفاوت‌های محدود و قابل تشخیص) ظاهر می‌شود؟ آیا می‌توان با اطمینان گفت که “روشنفکران” یک لایهی تعریف شدهی اجتماعی هستند؟ آیا می‌توان از تاریخ روشنفکری یاد کرد؟ سپس نگارنده در بخش دوم کتاب به یاری تحلیل گفتمان (و به طور خاص بحث میشل فوکو درباره گفتمان) به سوال فرضیه پاسخ می‌دهد. این پاسخ بر پایهی تعریفی غیر ذات باورانه، موقتی و محدود از کار روشنفکری (تعریفی بر پایه‌ تحلیل گفتمان و متوجه جنبه‌های عملی و نتیجه‌های کار فکری روشنفکری) استوار است.

جادوی واقعیت / ذیچارد داوکینز

ریچارد داوکینز می گوید: “داستان ها همیشه برای ما جذاب و سرگرم کننده هستند و همه ی ما دوست داریم تا آنها را تکرار کنیم” اما “ادعای یک توضیح فراطبیعی درباره موضوعی به هیچ وجه توضیح درستی از آن چیز نیست”. ریچارد داوکینز در این کتاب موضوعات علمی بسیاری را از سیاهچاله ها و کاوش های صورت گرفته در کیهان تا نحوه کارکرد بدن و ارتباط احساسات ما به فعل و انفعالاتی که در مغز صورت می گیرد را به سادگی تشریح کرده است. به گفته داوکینز در این کتاب در سه سطح جادو مورد بررسی قرار گرفته است. جادوی داستانی و باستانی که در کتاب های داستان ها قدیمی به آنها اشاره شده است، جادو و شعبده بازی هایی که انسان ها به نمایش می گذارند و جادوی واقعیتی که ما با مشاهده کیهان و یا اتم ها با آنها روبرو می شویم.

فلسفه چیست / مارتین هایدگر

با این پرسش ما روی موضوعی دست می گذاریم که بسیار گسترده است؛ یعنی وسیع و نامحدود. چون گسترده است پس نامعین است. و چون نامعین است می توانیم از دیدگاههای بسیار متفاوت آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. از این رو همواره می توان به چیزی معتبر دست یافت. ولی از آنجا که در برخورد ما با این موضوع گسترده و نامحدود همه ی نظرات ممکن در هم می آمیزند با این خطر روبه رو خواهیم بود که بحث ما از انسجام کافی برخوردار نباشد. بنابر این باید بکوشیم که موضوع را با دقت بیشتری تعریف کنیم. از این رو بحث را در راستای مشخصی هدایت خواهیم کرد. به این ترتیب بحث ما یک راه مشخص را پی می گیرد. حال اگر بپذیریم که ما خواهیم توانست راهی بیابیم و از آن راه پرسش را دقیق تر معین کنیم، بلافاصله با ایراد سختی نسبت به موضوع مورد بحث روبرو خواهیم شد. وقتی می پرسیم: “فلسفه چیست؟” ما در حقیقت درباره ی فلسفه گفتگو کرده ایم. با پرسشی اینگونه، ما آشکارا موضعی برفراز و بنابراین، بیرون از فلسفه اختیار کرده ایم.

انسان در جستجوس معنا

از متن کتاب: آنچه انسان را از پا در می آورد، رنجها و سرنوشت نامطلوبشان نیست بلکه بی معنا شدن زندگی است که مصیبت بار است و معنا تنها در لذت و شادمانی نیست، بلکه در رنج و مرگ هم میتوان معنایی یافت. البته تردیدی نیست که انسان موجودی است فانی با میدان آزادی محدود. او در انتخاب شرایط و عوامل آزاد نیست، بلکه آزاد است و اختیار دارد که در برخورد با شرایط چه عکس العمل و برخوردی را انتخاب کند. مثلا اگر موهای من رو به سفیدی گذاشته است و من برخلاف خیلی ها به سلمانی نرفته و آن را رنگ نکرده ام، خود نوعی آزادی انتخاب است. بنابراین در بسیاری از امور سهمی از آزادی و انتخاب برای انسان باقی مانده است! حتی اگر مسئله رنگ کردن موهای سفید باشد.

ادبیات از آغاز تا کنون و تا زمانی که وجود داشته باشد فصل مشترک تجربیات آدمی بوده و خواهد بود و به واسطه آن انسانها می توانند یکدیگر را بازشناسند و با یکدیگر گفتگو کنند. در این میان تفاوت مشاغل، شیوه زندگی، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی احوالات شخصی تاثیری ندارد. ادبیات به تک تک افراد با همه ویژگی های فردی شان امکان داده از تاریخ فراتر بروند. ما در مقام خوانندگان سروانتس، شکسپیر، دانته و تولستوی یکدیگر را در پهنه گسترده مکان و زمان درک میکنیم و خود را اعضای یک پیکر می یابیم، زیرا در آثار این نویسندگان چیزهایی می آموزیم که سایر آدمیان نیز آموخته اند. این همان وجه اشتراک ماست به رغم طیف وسیعی از تفاوت ها که ما را از هم جدا میکند.

خوانش سریانی-آرامی قرآن

برخی از تفسیرهای جدید لوکزنبرگ بی شک برای مسلمانان غیر اهل فن حساسیت برانگیز خواهند بود. برای مثال می‌توان به رمز گشایی او از دختران باکره یا به اصطلاح “حوریان درشت چشم” اشاره کرد که طبق تفسیرهای رایج، در آن دنیا انسان‌های مومن و خداترس را به انتظار نشسته‌اند.

آرامش دوستدار در اين کتاب، «روشنفکری ايرانی» که «هنر» آن در نينديشيدن می‌باشد، به گونه‌ای بنیادین نقد می‌شود و سنجشگرانه در رفتار فرهنگی ما می‌کاود تا کارسازی فرهنگی‌مان را روشن سازد. فرهنگ ما چون دينی بوده و مانده، در سراسر رويدادش «ناپرسنده‌ی پرسشنما» بوده است. ناتوانی ما در پهنه‌ی مسلط فرهنگی، ناشی از «دينخويی» و مآلا ناپرسايی فرهنگی ما بوده است. فرهنگ ما چون دينی بوده و مانده، در سراسر رويدادش «ناپرسنده‌ی پرسشنما» بوده است. ناتوانی ما در پهنه‌ی مسلط فرهنگی، ناشی از «دينخويی» و مآلا ناپرسايی فرهنگی ما بوده است. «دينخويی» رويکردی ا‌ست که از انديشدن و پرسيدن می‌گريزد و از نزديک شدن به هر پرسش بغرنج و ناسازگار با دستورالعمل‌های فرهنگ مستولی در جامعه می‌پرهيزد.

نیچه: اینست انسان

با این پیش‌بینی که من ناگزیرم خیلی زود به ان سخت ترین ضرورت انسانی بپردازم که تا کنون مطرح شده است، چاره ی جز آن نپارم که بگویم من کیستم. ..اما سوتفاهم بین سترگی وظیفه من و خردی معاصران من به این دلیل مطرح میگردد که آنان به سخنان من گوش فرا نداده و حتا مرا ندیده‌اند.

یورگن هابرماس

معرفی آثار و اندیشه‌های هابرماس، به دلایل بسیار کار دشواری‌ست. مهمترین دلیلش اینست که آثار او هم به لحاظ تعداد خارق‌العاده اند و هم دامنه‌ی وسیع دارند. هابرماس در حوزهّای مختلفی چون فسفه، جامعه شناسی، نظریه‌ی تصمیم، اقتصادسیاسی، حقوق به تحقیق و تفحص پرداخته است.افزون براین نوشته‌های هابرماس همیشه به آسانی قابل فهم نیست.این کتاب برای آنهایی‌ست که می خواهند از هابرماس درکی پیدا کنند

فراسوی مارکسیسم و پسامدرنیسم

  • گرامشی و نظریه های انتقادی
  • مارکسیسم و مدرنیسم
  • از ریالیسم تا مدرنیسم
  • فراسوی مدرن، فراسوی پسامدرن
  • و بسیار دیگر درین کتاب 

جامعه شناسی پست‌مدرنیسم

  • پست مدرنیسم و نظریه‌ی اجتماعی
  • مارکسیسم و مدرنیسم
  • فرهنگ پست مدرنیستی
  • همبستگی های اجتماعی
  • و بسیار دیگر درین کتاب 

معنی شناسی

در فصول کتاب سعی شده‌است تا مزهای دانش معنی شناسی شناخته شود؛ جوانب و اطراف این علم از علوم پیوسته و مرتبط بدان ممتاز گردد؛ اصطلاحات و وسایل کار در معرفی این دانش توجیه شود و از خصویات روابط فکری سخن گفته شود؛ اجزا زبان و سازه های تکلم تعریف گردد؛ سازمانی که کلمات را به فکر و مجددا فکر را به کلمات بدل میکند، تمیز و تشخیص شود و چگونگی انتقال معنی تحلیل و نمایش داده شود….

میشل فوکو

  • مضامین و مباحث اصلی
  • مساله‌ی روش و تحلیل
  • سوبژه های قدرت، ابژه های معرفت
  • دولت، مقاومت و عقلانیت
  • و بسیار دیگر …. 

فکر با کیفیت عاطفی و احساساتی نهفته در آن عشق نیست. فکر به‌طور حتم مانع تجلی عشق است. فکر ریشه در حافظه دارد، مبتنی بر خاطره است…..

میشل فوکو

فوکو استدلال می کند که زندان به دلیل نگرانی های بشردوستانه اصلاح طلبان به شکل اصلی مجازات تبدیل شده‌است. وی تغییرات فرهنگی را که منجر به غلبه زندان از طریق قدرت میشود، رد می کند. فوکو اعتراف می‌کند که در بحث خود مبنی بر اینکه قدرت انظباطی را مشروط میکند، سخت‌گیر بوده است…

کریشنا مورتی- به زبان انگلیسی

مسخ / کافکا

 یک‌روز صبح، همین‌که گریگوار سامسا از خواب آشفته‌ی پرید، در رختخواب خود به حشره‌ی تمام عیار عجیبی مبدل شده بود. به پشت خوابیده و تنش مانند زره، سخت شده بود. سرش را که بلند کرد ملتفت شد که شکم قهوه‌ای گنبد مانندی دارد…..

اسطوره، امروز / رولان بارت

از نظر رولان بارت اسطوره دقیقاً موقعی شکل می‌گیرد که تاریخ تبدیل به طبیعت می‌شود. در واقع از نظر بارت در اسطوره فرهنگ ناپدید می‌شود و به اشکال طبیعی نمایش داده می‌شود. انگار که اصلاً تاریخ و فرهنگ که بر آمده زمان است وجود نداشته و همه چیز از همان ابتدا بصورت طبیعی بوجود آمده و باید هم، هم اینطوری ادامه پیدا بکند و عملاً گریزی از آن نیست. اما تاثیر اندیشه ساختارگرای لوی استروس بر رولان بارت را باید در شیوه تحلیل ساختاری اسطوره جستجو کرد. اسلوب تحلیل ساختاری لوی استروس از اسطوره، پایه کار بارت در تحلیل ساختاری متون ادبی شد.

چهار سوار

این کتاب متن پیاده‌سازی شده‌ی گفتگوی معروف بین ریچاردداکینز، دنیل دنت، سم هریس و کریستوفر هیچینس است که پس ازین گفتگو لقب « چهارسوار» به آن‌ها داده شد.درین کتاب سعی شده است که حال و هوای مکالمه با رجوع پیوسته به نسخه‌ی ویدیوی اصلی بازتاب داده شود.

نیچه و مکتب پست مدرن

کتاب نیچه و مکتب پُست‌مُدرن به بررسی آرا و عقاید نیچه، تاثیر او از فیلسوفان پیش از خود، تاثیر بر فیلسوفان پس از خود و شرح دیدگاه‌های فلسفی نیچه درباب موضوعات مختلف اجتماعی چون فمنیسم، ناتورالیسم و… می‌پردازد.

زیبایی شناسی انتقادی / آدرنو، مارکوزه

زیبایی‌شناسی انتقادی، روایتی‌ست از ایده‌های اصلی مکتب فرانکفورت درباره‌ی زیباشناسی و هنر، در قالب دو مقاله و یک نامه‌نگاری، که عینیت خود را به واسطه نقد زیباشناسی کلاسیک مارکسیستی و پیکربندی دوباره رابطه هنر با جامعه یا امر غیرهنری، به‌دست می‌آورد.

تاریخ جنون / فوکو

تاریخ جنون ، به بررسی معنای در حال تحول جنون در فرهنگ ، حقوق ، سیاست ، فلسفه و پزشکی از قرون وسطی تا پایان قرن هجدهم و نقد روش تاریخی و ایده ی تاریخ می پردازد. این کتاب نشانگر چرخش در اندیشه فوکو از پدیدارشناسی به سمت ساختارگرایی است: فوکو تکامل مفهوم جنون را از طریق سه مرحله دنبال می کند: رنسانس ، «عصر کلاسیک» (اواخر هفدهم و بیشتر قرن های هجدهم) و تجربه مدرن. او استدلال می کند که در دوره رنسانس ، دیوانگان در هنر به عنوان داشتن یک نوع خرد – که دانش ما از آن محروم است- به تصویر کشیده می شدند و در ادبیات به عنوان کسی که تمایز بین انسانها و آنچه که آنها وانمود می می کنند را آشکار می کند به تصویر کشیده می شدند. هنر و ادبیات رنسانس جنون را با عقل در گیر نشان می داده در حالی که نمایانگر نیروهای اسرارآمیز تراژدی کیهانی نیز بوده است. اما رنسانس همچنین آغازی است برای توصیف عینی از منطقی و غیر منطقی.

فرویدیسم با اشاراتی به ادبیات و عرفان

در این کتاب فرویدیسم را از سه دیدگاه روانشناسی ، جامعه شناسی و انتقاد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. 

مفهوم جنگ در فلسفه نیچه

جنگ به مثابه پدید هاي ناشی از ارادة معطوف به چیرگی، بر اصل محوري تفکر نیچه یعنی ارادة معطوف
به قدرت استوار است. انحاء چیرگی، ناظر به وجود انواع جنگ در حوزه هاي گوناگون زندگی است. در
حوزة هنر، ارادة معطوف به چیرگی به دو مرتبه تقسیم می شود: 1) مرتبۀ خلق اثر، که ناظر به چیرگی بر
شیئ به عنوان ماده اثر و تحمیل کمال بر آن است 2) مرتبۀ کارکرد فرهنگیِ اثر که ناظر به ظهور
و دعوت به حضور در میدان ستیزه است. در میان اَشکال و گونه هاي هنري، هنر تراژدي، « وتکامپف »
هنر ستیزه محوري است که قابلیت انجام وظایف مشتمل بر دو مرتبه فو قالذکر را بهتر از هر هنر دیگري
دارد.

فقر فلسفه / کارل مارکس

اساس این نوشته علیه گرایش‌های رفرمیستی در جنبش کارگری است. …مارکس با انتشار این اثرفلسفی-اقتصادی، برای اولین بار اصول تعالیم ماتریالیستی خود را در مورد قوانین مربوط به تکامل اجتماعی انتشار میدهد.

در باب فلسفه تحلیلی

با محوریت ویتگنشتاین

فلسفه تحلیلی چیست
فلسفه تحلیلی و متافزیک
میتافزیک حلقه وین و فلسفه تحلیلی متاخر
اخلاق سیاست و سنت فلسفه تحلیلی
ویتگنشتاین و رساله منطقی

فقر فلسفه / کارل مارکس

انسان وضع دشواری دارد، زیرا انسان تمدن دارد؟
تمدن چنان نیرومند است که می تواند جلوی انگیزش جنسی را بگیرد و موجب پاکدامنی پیش از زناشویی شود، یا کسی را وا دارد که برای همه ی عمر سوگند پارسایی بخورد. تمدن می تواند کسی را از گرسنگی بکُشد، در حالی که غذا فراهم باشد، زیرا برخی خوراک ها، نجس خوانده شده است یا چه بسا کسی را به پاره کردن شکم دیگری با شلیک گلوله ای در مغز خود برانگیزد تا لکه ی ننگی پاک شود. تمدن از مرگ و زندگی قوی تر است.
 

شیطان و خدا / ژان پل سارتر

برای یافتن نشانه‌ای تمنا و التماس کردم. پیام‌ها به آسمان فرستادم، اما پاسخی نیامد. آسمان حتی نام مرا نمی‌داند. من هر دقیقه از خود می‌پرسیدم که در چشم خدا چه هستم. حال پاسخ را می‌دانم: هیچ. خدا مرا نمی‌بیند، خدا مرا نمی‌شنود،خدا مرا نمی‌شناسد. آیا می‌توانی این خلا را در سر من ببینی؟ خدا این است.

ادبیات چیست؟ ژان پل سارتر

  • نه، ما نمی‌خواهیم نقاشی و مجسمه‌سازی و موسیقی را «هم» متعهد کنیم، يا دست‌کم نه به شیوه‌ای یکسان. و چرا اصلاً بخواهیم چنین کاری بکنیم؟ در قرون گذشته، هرگاه نویسنده‌ای نظری درباره کارش ابراز می‌داشت آیا بی‌درنگ از او می‌خواستند که آن را بر هنرهای دیگر تعمیم دهد؟ اما امروز برازنده می‌نماید که به زبان موسیقی‌دان و ادیب از نقاشی سخن بگویند و به زبان نقاش از ادبیات، پنداری هنر باطناً دارای جوهری یگانه است که به یکسان در این زبان‌ها تجلی می‌کند (به شیوه «جوهر اسپینوزایی»  که هر یک از صفاتش انعکاس تام و تمامی است از آن).

حق آزادی بیان و مسوولیت بین‌المللی کشورها

  • حق آزادی بیان در اسناد بین‌المللی
  • اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر
  • میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی
  • کنفرنس جهلنی حقوق بشر وین
  • و بسیار دیگر درین کتاب 

نبرد دین با علم / برتراندراسل

در کتاب «نبرد دین با علم» راسل به بیان بخشی از تاریخ رابطه این دو پدیده انسانی – اجتماعی می پردازد. با منطقی روشن و بیانی کوبنده آشکار می کند آنان که خود را کارشناسان علوم الهی نامیده اند همیشه سد راه پیشرفت علم و دانش بوده اند. آنان که خود را روحانی و پیام خود را آسمانی می دانند همیشه با نیرو و توانشان از گسترش حقیقت جلوگیری کرده اند. این روحانیون هوادار مهربانی و معنویت، در عمل دانشمندان را زنده سوزانیده اند؛ آنان را به خاطر بیان حقیقت علمی به دادگاه و زندان کشانده اند؛ و در طول تاریخ همواره سبب آزار و اذیت هوادارن علم و معرفت بوده اند.

دست‌های آلوده / ژان پل سارتر

ژان پل سارتر (Jean-Paul Sartre) در این نمایش‌نامه‌ی هفت‌پرده‌ای، فضای دوران کمونیستی فرانسه را حکایت می‌کند. این نمایشنامه برای اولین بار در 2 آپریل 1948 در پاریس به اجرا درآمد.
سارتر با تسلط و توانایی خود با زبانی روان، در این اثر عمیق‌ترین نظرات سیاسی را بیان می‌کند. او توانسته است نمایش‌نامه‌ای متکی بر دیالوگ‌هایی عمیق و جذاب پدید آورد که با گذشت سال‌ها همچنان خواننده را تا انتها با اشتیاق دنبال خود می‌کشاند.

چنین گفت زردشت/ نیچه

 کتاب چنین گفت زرتشت را می‌توان شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین نوشته‌ی نیچه در میان فلسفه‌دوستان به‌شمار آورد. این کتاب که دارای بن‌مایه‌های فلسفه‌ی اگزیستانتیالیستی است، یکی از بهترین نوشته‌ها و رمان‌های فلسفی است که البته شاید خواندنش برای خوانندگان تازه‌کار قدری سنگین و پیچیده باشد.

از نگاه نخست و با خواندن عنوان کتاب، این‌طور به‌نظر می‌رسد که محتوای اصلی کتاب درخصوص زرتشت، پیامبر باستانی است، اما با کمی مطالعه متوجه می‌شویم که این نوشته، بیشتر برداشت آزاد نیچه از شخصیتی به نام زرتشت است.